Wat onze
klanten vinden

fashion

Niek op den Dries

New Amsterdam Apparel

‘Xolv heeft ons als start-up heel goed begeleid’

Start-Up New Amsterdam Apparel is in september 2020 opgericht en heeft de licentie voor de mannenlijn van Michael Kors voor Europa, het Midden-Oosten, Afrika en India. Oprichter Niek op den Dries zelf is echter allesbehalve een starter in de modebranche. Zo werkte hij als merchandiser (de spil tussen design, sales en productie) bij PVH, het moederbedrijf van merken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Hij hoefde met zijn start-up niet helemaal vanaf scratch te beginnen aangezien hij een bestaande business heeft overgenomen.

Factoringmaatschappij

In de oprichtingsfase van zijn bedrijf is Niek op advies van een branchegenoot gaan praten met Xolv. “Die zei: ga eens praten met Xolv want die zijn heel goed in het vinden van financiële oplossingen. Dat kan ik inmiddels alleen maar beamen. In eerste instantie heeft Xolv mij geholpen bij het vinden van een factoringmaatschappij. Fred Soers was daarbij mijn sparringpartner. Met Erik Bolsius ben ik daarna aan de slag gegaan voor de kredietverzekeringen.”

Lange betalingstermijn

Volgens Niek is het bovendien een pré dat Xolv goed is ingevoerd in de modebranche. Niek: “Xolv heeft bijvoorbeeld ook modeconcern PVH als klant. Dus ze weten hoe de mode-industrie werkt. Met name factoring is voor ons heel belangrijk voor het realiseren van voldoende cashflow en werkkapitaal, want onze klanten zijn grote retailers in Europa zoals El Corte Inglés in Spanje en Zalando in Duitsland. Die hanteren allemaal lange betalingstermijnen, in de regel 90 dagen. Dus dan is factoring geen overbodige luxe om te kunnen plannen en collecties in te kunnen inkopen.”

Juiste moment

Kort voor de Corona losbarstte in maart 2020 had Niek al de beslissing genomen om voor zichzelf te beginnen en schreef hij het businessplan voor New Amsterdam Apparel. Op de vraag of het niet erg risicovol was om midden in de Coronacrisis een nieuw bedrijf te starten, antwoordt Niek: “Sterker nog, ik denk dat we precies in de juiste tijd zijn begonnen omdat je tijdens zo’n uitzonderlijke crisis je van alle partijen wat meer coulance krijgt aangezien de hele branche er last van heeft. Bovendien zijn we begonnen met een bescheiden aantal, niet al te grote klanten, dus dan kan je alleen maar groeien. Nu we de licentie van Michael Kors hebben, zijn we er helemaal klaar voor om uit de startblokken te schieten, zodra na Corona de markt weer aantrekt.”

‘Xolv snapt hoe de modebranche werkt, dat is essentieel’

Corona en kansen

Corona heeft de gehele modemarkt erg in beweging gebracht. Niek: “Merkenportfolio’s worden tegen het licht gehouden. Waar liggen nieuwe kansen? Merken verdwijnen, nieuwe merken verschijnen. Er wordt nagedacht over nieuwe concepten, merken en dus ook agenten. Zelf hebben we als licentiehouder van Michael Kors in een extreem korte periode 15 landen verworven. Dat was in normale tijden niet gelukt.”

Jip en Janneke

“Wat ik fijn vind aan Xolv is hun persoonlijke benadering. Je kunt ze altijd bellen. En ze maken je op een hele goede manier wegwijs in een wereld en materie die niet de jouwe is. Het zijn doorgewinterde financials die je bij wijze van spreken in Jip-en-Janneketaal uitleggen hoe financiële oplossingen in elkaar steken. Ook fijn is dat Xolv als onafhankelijke broker geen producten zit te pushen maar oplossingen aanreikt,” aldus Niek.