Wat onze
klanten vinden

Samir Benayad

‘Knap dat Xolv in Coronatijd toch financiering vond’

Samir Benayad heeft eind 2020 een bedrijf overgenomen dat specialistische hightech elektronica levert aan een select aantal opdrachtgevers. Om de financiering van de overname voor elkaar te krijgen klopte hij aan bij Xolv, aangezien hij een van de partners al persoonlijk kende. Die stap bleek geen overbodige luxe. Door de onzekerheid tijdens die eerste golf in de Coronacrisis waren banken en andere geldverstrekkers immers bepaald niet happig om over te gaan tot financiering.

Samir: “Het bedrijf dat ik heb overgenomen had uitstekende cijfers en een goedgevulde portefeuille met opdrachtgevers. Bovendien opereert het bedrijf in een afzetmarkt die niet conjunctuurgevoelig is. Er waren dus geen noemenswaardige risico’s of belemmeringen voor potentiële financierders. Kortom, aan de businesscase lag het niet. Toch waren banken huiverig vanwege de verlammende onzekerheid tijdens die eerste Coronagolf. Ondanks die moeilijke omstandigheden is het Xolv toch gelukt de overname gefinancierd te krijgen, want ze zijn daar niet voor één gat te vangen.”

Persoonlijk betrokken

Wat Samir met name waardeert in Xolv is de hoge mate van persoonlijke betrokkenheid. “Mijn vaste accountmanager belt soms ook zonder specifieke aanleiding, gewoon om te vragen hoe het met de business gaat en om even bij te praten. Zeer attent en voor beide partijen een aangename manier om een vinger aan de pols te houden.”

‘Xolv neemt mijn financiële zorgen uit handen’

Altijd bereikbaar

Ook de flexibiliteit en goede bereikbaarheid van Xolv zijn belangrijk voor Samir. “Doet zich onverwachts iets voor dat vraagt om een snelle reactie, dan kan ik altijd op ze rekenen. Het zijn zelf ook ondernemers dus ze snappen dat sommige situaties vragen om een snelle respons. Ik kan ze dag en nacht bellen, en met hun ervaring en goede contacten in de financiële wereld komen ze altijd met een adequate oplossing voor de dag. Xolv geeft mij gewoon de ruimte en rust om mij te kunnen focussen op mijn klanten en het runnen van mijn bedrijf. Ieder z’n vak nietwaar?”

Niek op den Dries

New Amsterdam Apparel

‘Xolv heeft ons als start-up heel goed begeleid’

Start-Up New Amsterdam Apparel is in september 2020 opgericht en heeft de licentie voor de mannenlijn van Michael Kors voor Europa, het Midden-Oosten, Afrika en India. Oprichter Niek op den Dries zelf is echter allesbehalve een starter in de modebranche. Zo werkte hij als merchandiser (de spil tussen design, sales en productie) bij PVH, het moederbedrijf van merken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Hij hoefde met zijn start-up niet helemaal vanaf scratch te beginnen aangezien hij een bestaande business heeft overgenomen.

Factoringmaatschappij

In de oprichtingsfase van zijn bedrijf is Niek op advies van een branchegenoot gaan praten met Xolv. “Die zei: ga eens praten met Xolv want die zijn heel goed in het vinden van financiële oplossingen. Dat kan ik inmiddels alleen maar beamen. In eerste instantie heeft Xolv mij geholpen bij het vinden van een factoringmaatschappij. Fred Soers was daarbij mijn sparringpartner. Met Erik Bolsius ben ik daarna aan de slag gegaan voor de kredietverzekeringen.”

Lange betalingstermijn

Volgens Niek is het bovendien een pré dat Xolv goed is ingevoerd in de modebranche. Niek: “Xolv heeft bijvoorbeeld ook modeconcern PVH als klant. Dus ze weten hoe de mode-industrie werkt. Met name factoring is voor ons heel belangrijk voor het realiseren van voldoende cashflow en werkkapitaal, want onze klanten zijn grote retailers in Europa zoals El Corte Inglés in Spanje en Zalando in Duitsland. Die hanteren allemaal lange betalingstermijnen, in de regel 90 dagen. Dus dan is factoring geen overbodige luxe om te kunnen plannen en collecties in te kunnen inkopen.”

Juiste moment

Kort voor de Corona losbarstte in maart 2020 had Niek al de beslissing genomen om voor zichzelf te beginnen en schreef hij het businessplan voor New Amsterdam Apparel. Op de vraag of het niet erg risicovol was om midden in de Coronacrisis een nieuw bedrijf te starten, antwoordt Niek: “Sterker nog, ik denk dat we precies in de juiste tijd zijn begonnen omdat je tijdens zo’n uitzonderlijke crisis je van alle partijen wat meer coulance krijgt aangezien de hele branche er last van heeft. Bovendien zijn we begonnen met een bescheiden aantal, niet al te grote klanten, dus dan kan je alleen maar groeien. Nu we de licentie van Michael Kors hebben, zijn we er helemaal klaar voor om uit de startblokken te schieten, zodra na Corona de markt weer aantrekt.”

‘Xolv snapt hoe de modebranche werkt, dat is essentieel’

Corona en kansen

Corona heeft de gehele modemarkt erg in beweging gebracht. Niek: “Merkenportfolio’s worden tegen het licht gehouden. Waar liggen nieuwe kansen? Merken verdwijnen, nieuwe merken verschijnen. Er wordt nagedacht over nieuwe concepten, merken en dus ook agenten. Zelf hebben we als licentiehouder van Michael Kors in een extreem korte periode 15 landen verworven. Dat was in normale tijden niet gelukt.”

Jip en Janneke

“Wat ik fijn vind aan Xolv is hun persoonlijke benadering. Je kunt ze altijd bellen. En ze maken je op een hele goede manier wegwijs in een wereld en materie die niet de jouwe is. Het zijn doorgewinterde financials die je bij wijze van spreken in Jip-en-Janneketaal uitleggen hoe financiële oplossingen in elkaar steken. Ook fijn is dat Xolv als onafhankelijke broker geen producten zit te pushen maar oplossingen aanreikt,” aldus Niek.

Henry Veugelink

algemeen directeur De Bouwmeesters Uitzendgroep

‘Xolv ontzorgt, zo kunnen wij doen waar we goed in zijn’

De Bouwmeesters is een landelijk opererend uitzendbureau voor de bouwsector. Zij koppelen vakmensen, zowel in loondienst als ZZP’ers, aan bouwondernemers, die zo verzekerd zijn van vakmensen op de bouwplaats. Tegelijkertijd is de bouwvakker verzekerd van goed betaald en eerlijk werk. De Bouwmeesters zorgt daarbij voor de administratie, uitbetalingen, cao- en pensioenregelingen plus juiste certificeringen. Met de overname in maart 2021 van TMB Bouwservice B.V. maakt het bedrijf weer een grote sprong voorwaarts.

Overname TMB

De Bouwmeesters uitzendgroep bestaat sinds 2012. Directeur Eigenaar Henry Veugelink: “Na de overname van TMB hebben we ruim 160 bouwvakkers in ons bestand waarvoor we bemiddelen. Zoals iedereen weet is er een enorm tekort aan bouwvakkers, terwijl de vraag naar goede vakmensen alleen maar groeit. Dus meestal roep ik rond lunchtijd op kantoor: doe de deuren en ramen maar dicht, anders worden we onder de voet gelopen,” voegt Henry er gekscherend aan toe.

Groei financieren

Voor de werkkapitaalfinancering doet Henry sinds Augustus 2019 een beroep op Xolv. “De overname van TMB konden we financieren uit eigen middelen, daar hadden we dus geen financiering voor nodig. Maar na de overname is onze omzet fors gegroeid en daarmee dus ook de financieringsbehoefte. Tot dan toe klopten we altijd aan bij de bank maar die hanteert, zoals alle banken, strenge voorwaarden en is weinig flexibel. Dus was het tijd voor een gespecialiseerde broker. Rond die tijd viel er een mailing van Xolv op de mat. Dat verhaal sprak ons zeer aan en zo is het balletje gaan rollen.”

Onafhankelijke adviseurs

Henry: “De financiële adviseurs van Xolv zijn net als wij ondernemers, dus ze denken en handelen vanuit het belang van hun klanten. Als onafhankelijke adviseur denken zij in termen van oplossingen, niet in termen van producten verkopen. Dat laatste is bij banken en verzekeraars nogal eens wel het geval.” Xolv adviseert De Bouwmeesters niet alleen op het gebied van werkkapitaalfinanciering maar ook bij het afsluiten van kredietverzekeringen. “Zo’n kredietverzekering is immers een vereiste van factoringbedrijven en andere geldverstrekkers. Je betaalt een rente van 6% op jaarbasis maar hebt dan wel 80% van de uitstaande vordering binnen een of twee dagen op je rekening staan. Bij het opnemen van het bedrag betaal je dan nog een stukje rente. Dat valt prima te behapstukken, zeker gezien de financiële risico’s die je ermee afkoopt.”

‘Af en toe bel ik Xolv gewoon om even om bij te praten’

Persoonlijke klik

In het begin van de samenwerking had Henry uiteraard intensief contact met Xolv, in dit geval met Fred Soers. Henry: “De toegankelijkheid en het persoonlijke contact is zeer prettig werken. Fred en zijn collega’s reageren snel en flexibel en denken met je mee. En ze zijn heel toegankelijk: je kunt ze gewoon op hun 06-nummer bellen, zelfs ’s avonds als je een prangende vraag hebt. Dat gaat je bij een bank niet lukken. Nu alle contracten zijn geregeld en lekker lopen zijn die contacten uiteraard iets minder frequent. Maar zodra er iets is of je hebt een vraag, reageren ze meteen en komen snel met een oplossing. Soms bel ik ook even voor de lol en om bij te praten. Dat doe je alleen als er echt een klik is.”